na úvod

obrazek321

Alkohol podávaný v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství, říkal pan Miloš Kopecký alias padouch Horác Badman v legendárním filmu Limonádový Joe. Takové tvrzení je možná trochu příliš odvážné, ale s tím, že alkohol v malém množství je lék, souhlasí i Martin Žufánek, představitel moravské lihovarnické rodiny.

Rodinná ovocnářsko–včelařská firma ŽUSY (Žufánek a synové) se zaměřením na zpracování ovoce, bylin a medu do formy kvalitních ovocných destilátů a likérů byla založena v roce 2000. U zrodu stáli manželé Marcela a Josef Žufánkovi a jejich synové Martin, Josef a Jan. Společnost podniká v malé obci Boršice u Blatnice poblíž Uherského Hradiště a z jejího lihovaru putují do světa skvělé slivovice, hruškovice, meruňkovice či višňovice, ale i Kontušovka, medový či mátový likér či absint a také speciality jako pálenky zrající v dubových sudech.

Rodina má kontrolu nad celým procesem výroby destilátů, a to doslova od semínka. Na destiláty i likéry totiž zpracovává ovoce a bylinky z patnácti hektarů vlastních sadů a záhonů, které se nacházejí na úpatí chráněné krajinné oblasti Bílých Karpat, v oblasti, která ovoci dává charakteristickou vůni a chuť. A navíc nese ovoce certifikát bio kvality a v lahvích s výsledným produktem není ani stopa umělých barviv, ochucovadel nebo snad aromat. To vše pak vyniká v jedinečných destilátech značky Žufánek.

Jak jsou na tom čeští zákazníci s rozeznáním kvality alkoholu? Jsou ochotni si za něj připlatit a zajímá je jeho původ? Zlepšuje se to? Vnímáte to v poptávce?

Zlepšuje se to asi tak poslední čtyři roky. První skok byl během “znovuobjevení” farmářských trhů a vzniku farmářských prodejen s poctivým jídlem a pitím, v nichž zákazníci pochopili, že levné potraviny se většinou rovnají šizené potraviny. Další dramatický skok byl po metanolové kauze. Lidé si konečně uvědomili, že není normální koupit litr vodky za sto korun. Začali se zajímat o původ a cena přestala být nejdůležitějším měřítkem. Alkoholické nápoje jsou výsadou a ne samozřejmostí a levný alkohol znamená větší riziko než levný párek.

Poznáte už při sklizni ovoce, jaký z něj bude destilát? Je to podobné jako u vinařů, že některý ročník se vydaří více a jiný méně třeba v závislosti na počasí?

Dá se poznat, kolik destilátu zovoce vznikne, vše se totiž točí kolem obsahu cukru vovoci. Kvalita ale nekolísá tak jako u různých ročníků vína právě díky destilaci. 

Se kterým ovocem je nejvíce práce a kterého je nejvíce třeba pro výrobu jednoho litru pálenky.

Tím, že zpracováváme pouze švestky, meruňky a hrušky, vpodstatě velice podobné druhy ovoce, tak se nedá říct, sčím je nejvíc práce. Se všemi je práce stejná a stejně těžká. Ale starostí máme nejvíc shruškami, kvůli jejich malému množství, a meruňkami, kvůli jejich náchylnosti na mráz. Ze všech našich destilátů potřebujeme nejvíc vstupní suroviny pro naši pivní pálenku, celých 16 litrů kvalitního piva pro výrobu jednoho litru pálenky.

V čem se liší chuť a vůně destilátů zrajících v dubových sudech? Čím jsou zajímavé?

Destiláty zrající vdubových sudech patří mezi speciality. Ovocný destilát by měl primárně chutnat a vonět pouze po ovoci, ze kterého vznikl. Zrání vsudech je vpodstatě „vada“, velice příjemná vada. Destilát vněm totiž získává charakteristický koňakový nádech, vanilkový tón a vůni spáleného dřeva. Přes póry dřeva dochází kjemné mikrooxidaci a tím k zabrušování alkoholových hran. Destilát je hladší a vyzrálejší. Nevýhoda je ale zřejmá, dochází ke ztrátám drahocenného obsahu kvůli odpařování, takzvaný andělský podíl.

Jste znám jako milovník absintu. Ale který z ovocných destilátů máte nejraději? Dáváte přednost tradiční slivovici?

Je to tak, zovocných destilátů sáhnu nejčastěji po slivovici. Proč? Máme to tak nějak vgenech, slivovice se na Moravě pálí celé generace, je to náš „národní“ alkohol a naše nejtradičnější pálenka.

Doporučujete třeba “panáčka” jak prevenci před nachlazením nebo na lepší trávení? A dáváte si ho sám? ;)

Alkohol je vmalém množství podávaném vpravidelných dávkách lék. To je dokázáno. Rozšíří vám cévy a zlepší tak prokrvení lidského těla. Nechtějte vědět, co se stane lidskému mozku, který není dobře prokrvován :) A ano, dávám!

Existuje něco jako “dámský” destilát? Máte zkušenost, kterému vašemu produktu dávají přednost ženy?

Záleží zcela na osobních preferencích. Jsou ženy, které nedají dopustit na slivovici, a muži, kteří milují meruňkovici. Ale obecně se dá říct, že ženám víc lahodí vůně a chuť meruněk, proto je meruňkovice považována, zcela neprávem, za dámské pití.

Vaše firma je rodinný podnik, jak máte rozdělené zodpovědnosti? Byl byste rád, kdyby se v rodinném podniku angažovaly v budoucnu i vaše děti?

Jsme tři bratři a naši rodiče. Zcela automaticky jsme si vyselektovali role a dnes každý dělá to, co by druhý nedělal tak dobře. A to je dobře. Naše děti mají práci ve firmě zajištěnu a dost silně pochybuji, že by chtěli po vystudování nastoupit třeba na pozici úředníka. Narodily se do lihovarnické rodiny, od malička bydlí přímo v areálu firmy a už poznávají podle vůně jednotlivé nápoje.

O budoucnost rodinného podniku je tedy zřejmě postaráno, takže milovníkům kvalitního a tradičního moravského destilátu se ho bude dostávat i nadále. A my z Gruntu jsme rádi, že ho najdou i na našich pultech :)


 


 





Copyright Náš GRUNT s.r.o. 2009 – 2024